Pages

January 25, 2006

Sparkle הבטא של

יש הרבה שיטענו, ובצדק מה, שהמניע המרכזי לרכישה של MM ע"י Adobe היה האיום של מיקרוסופט עם התוכנה שאמורה הייתה להיות Flash Killer (וזה היה השם קוד שלה, למי שלא מאמין לכוונות של ביל גייטס) ובכלל, הכניסה של מייקרוסופט לתחום העיצוב באופן יותר רציני מבעבר, הרי הייתה גם התוכנה שאמורה הייתה "להרוג" את Photoshop (שנקראה אז acrylic) ויחי היומרה.
לא, זה לא עוד חירטוט על "תראו את מיקרוסופט החמדנים הללו" או "מה יותר טוב?", באמת שאין לנו כבר כוח לשמוע על זה מאז שהתאגיד הוציא את ההודעה שהוא הולך לתת דריסת רגל גם בתחום הזה, אלא יותר מה עניינים? מה זה בדיוק אומר עכשיו? למי זה טוב? כאלה... אתם יודעים.
ביום חמישי הוציאה מיקרוסופט פרומו טכנולוגי באשר למוצר החדש שלה, שנקרא עכשיו: Expression Interactive Designer הידוע יותר בשמו הישן Sparkle הידוע יותר בשמו הישן עוד יותר Flash Killer. כל כך הרבה הסתייגויות במסמך אחד לא ראיתי מאז הביוטופ שלי:
ראשית, נאמר שהמוצר עדיין (עדיין?) בתהליך. הוא כבר עשור שלם בתהליך, לכל השדים. אנחנו שומעים על הרוצח קרוב לשנתיים.
שנית, כרגע מדובר בפיתוח אפליקציות רק לסביבת WinFX שזו סביבת הפיתוח החדשה שהוצגה לראשונה עם longhorn של מיקרוסופט(שמאז הפכה ל-vista, וזה רק אני או שנראה שמיקרוסופט מתקשה לתת שמות הולמים לילדים שלה ועוד בהחלטיות של נרקומן בקריז). מאוחר יותר תנתן האפשרות לעבוד על פלטפורמות אחרות... נו באמת.
שלישית, מיקרוסופט אומרת: "אל תשתמשו בזה לייצור אפליקציות, עדיין לא". ובהתחשב בכך שגם כשהכלים שלהם "מוכנים" לשימוש הם לא ממש שמישים – אני הייתי מתיחס לזה בכובד ראש.
רביעית, הרבה GUI לא הוטמע עדיין, מה שלדבריהם ימנע מהמשתמש לחוות את כל הפיצ'רים של הכלי. נו מה? אתם עושים צחוק? אז איך אמורים לתת פידבק על זה?
יש גם יתרונות, שלא תחשבו שאני משוחד (מי? אני? לאעע...):
קודם כל, האינטגרציה עם Visual Studio והפיתוח אל מול אפליקציות .net בין אם לרשת או ל-desktop הרבה הרבה (הרבה) יותר אינטואיטיבית וטובה מכל מה שאנחנו מכירים. לא עוד שיח חרשים בין המעצב למפתח.
אחר כך אפשר לדבר על המחיר. 300$ זה לא כל כך הרבה אחרי הכל, וזה עבור כל מוצר בנפרד. יוצעו גם חבילות כוללות שודאי יעלו פחות.
D3 בלי להזיע, אבל את זה כבר ידענו.
אי אפשר להתעלם מהמבטים שמיקרוסופט שולחת אל עבר משתמשי ה-Mac באשר הם. הרי ידוע שמעצבים מאוד אוהבים את ה-Mac שלהם, וזה נתח שוק לא קטן עבור גייטס, שנלקח ממנו עוד לפני שהספיק לומר מילה. הוא יודע שכרגע שהמפתחים שלו, אבל עכשיו, כאשר הוא בנה כלי גראפי שעובד נהדר עם כלי הפיתוח שלו, לא יהיה מנוס למעצבים והם יאלצו לנטוש את ה-Macים שלהם. לא בגלל שהם רוצים, אלא בגלל שהבוסים שלהם יראו את התוצאות המהירות והטובות שהאינטגרציה הזו מביאה ופשוט יעשו את החישוב הפשוט.
באשר להשוואה עם פלאש. אני חושב שעדיין רחוקה הדרך. תנו לכלי החדש הזה כמה שנים ונדבר אח"כ. פחות או יותר שיהיה אפשר לשגר טילים כימיים ע"י actionscript.
הגירסה הסופית והמוצלחת של הכלי החדש הזה (חחח... שעשעתי אפילו את עצמי) אמורה לצאת במרץ 2006, פחות או יותר עם היציאה של גרסאת הבטא הראשונה של פלאש 9 מבית Adobe.

את המוצר הנוכחי אפשר להוריד בגירסת הפרומו שלו (תגידו בטא, מטומטמים...) פה.

4 comments:

Flashmattic said...

לפי הבנתי ממספר מאמרי-אינטרנט שקראתי בנושא, הכלי, במתכונתו המצומצמת (כלומר, בלי אפשרות לפיתוח ל-web ולסלולר) יצא עכשיו. לא הורדתי אותו, אך הייתי שמח לשמוע ממישהו שאכן הוריד וניסה.
לא יודע מה זה ZAML. אני מניח שהתכוונת ל-XAML. בכל אופן, מדובר באפליקציה שתכלול פיתוח גם ל-web גם ל-desktop וגם ל-mobile ולא מדובר שם רק על 3D. אתה צודק באשר ל-framework: הוא קיים מאז ש-Vista יצאה, הלא כן?

Anonymous said...

לא עוזב את ה-מק בשביל שום דבר ובטח לא בשביל ביל והתוכנות ה"מעולות" שלו...

:-)

Flashmattic said...

תשמע, אחרי הכל גייטס רץ כמו בחורה :)
וברצינות לרגע, יש מצב שהשוק יקבל איזו דחיפה קלה שתטלטל אותו מהבחינה של מכונות עבור גראפיקאים.
נחיה ונראה...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.