Pages

June 02, 2009

My First Take on Flash Build 4

אני רואה וקורא מה שקורה, את כל האנדרלמוסיה הזו המלווה כל יציאה חדשה של פלקס/פלאש וכמו כולם, תופס ריצת אמוק מפני השוורים השועטים ברחובות הרשת. איך המטאפורה עד כה? חלש... אני יודע.
לא, זה מגניב, שתדעו. אנשים כותבים על פלאש בילדר כאילו הם ישבו על האסלה בבוקרו של יום ויצרו כד חימר. אם אתם שואלים אותי, אני יכול לתמצת את פלאש בילדר בכמה משפטים פשוטים:
"רואים שמפתחי ג'אוה החלו לתת את הטון"
"לא, לא, ברצינות... מפתחי ג'אוה החלו לתת את הטון"
"איזה מגניב זה לחולל קוד באפליקציה, אבל... כמה זה עולה לנו בסוף?"

תראו, בסופו של יום, מרבית השינויים שנעשו בסביבת הפיתוח, היא הבילדר, הם עוד מספר צעדים לעבר הפיתוח הנוח באקליפס, למפתחי ג'אוה. יש עדיין כברת דרך לא קטנה, אבל אני, אישית, מרוצה מההתקדמות המתונה הזו. שכן נאמר כבר בעבר, לא חייבים לצעוד אחרי ג'אוה כמוקיונים סומאים, שכן, אחרי הכל, כש-Sun ז"ל באה לכתוב UI מה שיצא להם זה סווינג (ועכשיו JavaFX, שרק על זה רמי ורד יכול להעלות ערב שלם, ולשם שינוי לקרוע מצחוק).
בנינו, ה designer-developer workflow לא ממש העיף לי את הפטמה (אם להיות עדין). זה נחמד שיש את האפשרות לייצר ממשק, לגזור ממנו את הרכיבים ולחולל MXML בעזרתו. האם זה עוזר לי ועוד להרבה מפתחי RIA בעולם? אני בספק. אני חושב שהכלי הזה, Catalyst, יכול לשכון בכיף תחת הקטגוריה של "מוצרים שיביאו עוד מפתחים אלינו (Adobe)", שזה סבבה ובהחלט הכיוון הנכון, אבל לא ממש מרגש את מי שמפתח, אוהב ונוח לו עם סביבת הפיתוח של אדובה. מעבר לכך, אני לא ממש סומך על מחוללי קוד (עוד מימי Dream Weaver) כך שאני לא ממש רואה את עצמי עובד עם Catalyst על בסיס יומי.
השינוי המהותי עבורי נמצא יותר בין הקירות של ה IDE. הנה כמה דברים שדוקא כן מעיפים לי את הפטמה, ונכנסים לקטגוריית "הגיע הזמן באמת!":
Move Refactoring – למה זה לא נכנס בפלקס 3? אללא יודע...
Conditional Break Points – חן חן, ביחוד בפלאש, זה כל כך חשוב.
Getter/Setter generation, למרות ש... נו באמת, יאללא שיהיה.
Event Code Generation – תודה לכם שחסכתם לנו את הסיזיפיה הזו.
ASDoc – עכשיו כמו JavaDoc, יופי טופי.
Unit Testing – וואו! לא, לא... באמת וואו. מובנה בתוך ה IDE, מחולל מחלקות Test. כל הכבוד!

זה ברמה של הפיתוח. אני יודע שיש עוד, ואני אפילו לא באמצע השיטוט, אבל עדיין, זה מספיק לי.
מעבר לזה, כל מי שעובד עם Data Services ישמח לדעת על דברים כמו:
Network Monitoring – מה קורה לכם? לנטר אחרי התקשורת server-client ב IDE? ענק!
Data Management within the client – תשמעו, זה פשוט גדול. אני יודע שאנחנו בזבזנו לא מעט זמן לפתח משהו שכזה בקליינט, מה שהיום בשתי לחיצות עכבר וקפה עושים.
Defining Data Services Model – החיבור הפשוט ל BlazeDS וחבריו... מרגש, באמת מרגש.

די והותר, לא? כן, אני מבסוט בינתיים.
עכשיו, יש את כל החידושים והמצאות של ה SDK, שלא ממש הספקתי לרדת לעמקן, אך הם כבר הספיקו לעצבן אותי, עם namespaces כמו "s" עבור Spark, ועצם העובדה שקונטרולים מסויימים יופיעו כבחירה רק אחרי שלחצת בפעם השנייה על Ctrl+Space. "הם" רוצים שקודם יוצגו לך הרכיבים ש"הם" מעדיפים שתשתמש בהם. סבבה, אבל מעט לא בוגר. אדובה צריכים לצאת מנקודת הנחה שמפתחים שלהם כבר לא באנריסטים, והם יודעים מה יש ומה אין ובמה ירצו להשתמש.
העניין החדש עם ה States לא ממש מרגש אותי. זה היה ועדיין נשאר משהו שמאוד לא קל לנהל, מאד Hard-Coded ו... הממ... לא, לא עשה לי את זה. מה? הם באים לי אם האפרה של קוד שיהיה לי יותר ברור בעין? נו מה... אתם ילדים?

בכל אופן, זהו לעתה. אני מאד מרוצה בכללי עד כה, ואני בטוח שיש גם הרבה מפתחי ג'אוה מתוסכלים שסופקים כפיים ומרימים מבט לקוד האהוב עליהם בתודה. יש מצב לעוד טרוניות מצידי אז תפקחו אזניים.
יאללא ביי.

3 comments:

עטר ש. said...

ידעתי שאפשר לסמוך עליך :)
לגבי code gen, תבדיל בין דברים שחוסכים לך הקלדת קוד אפורה ומרגיזה (generate getters / setters, יצירת פונקציות אוטומטית, רפאקטורינג נורמלי וכאלה) לבין המעבר מcatalyst ל-FB. בעוד שהראשון הוא מבורך, השני.. הממ.. כן.
עם כל הבעיתיות שיש במפתחי ג'אווה כיצורי אנוש, העבודה על אקליפס עם ג'אווה היא אחד התענוגות שאחריהם אתה פשוט לא מסתכל על FB אותו דבר.

אני לא רואה את catalyst נכנס בתור כלי לכתיבת קוד, רובנו חולקים את הפוביות שהזכרת מקוד שנוצר באופן אוטומטי. עדין, בשביל כלי לאפיון ממשקים והתנסות בממשק בסיסי הוא נשמע לי אחלה, והשימוש בו נראה כמו משהו שאפילו החוליה הזו שמאפיינת ממשקים (אצלנו הם מאותגרים טכנולוגית כמו מלפפון בן שבוע) יכולה ללמוד להשתמש בו.

Unknown said...

it's a shame there's no Linux version for FB4. I wonder if they are going to release one in the future

Flashmattic said...

I sure hope so.
One of the primary keys for testing is testing in a integration build. This means you need some kind of a SA player to run your flash tests, and if your build machine is Linux 64Bit, that you're pretty much screwed...