Pages

April 26, 2006

מוודאים הריגה, אדובה מחייכים בזלזול M$

אם הייתי ביל גייטס וודאי גם לי היה רועד שק האשכים למראה הכוח העצום שמקרומדיה/אדובי צברו עם האפליקציה המעצבנת שלהם "פלאש". איך? איך זה יכול להיות שאני, נמר עסקים ונמיית מניפולציות, לא יכולתי לגנוב את הטכנולוגיה הזו בזמן ולהפוך אותה לשלי? איך לעזאזל?
ועכשיו, שפלקס דופקת בדלת כמו לוכדי עריקים על דלתו של חוזר מגואה, ביל גייטס והתאגיד נלחצים לפינה ומאלתרים פתרונות. אז דבר ראשון יש לנו את sparkle, או flash killer או כל שאר השמות ההזויים שהמציאו לאפליקציה הזו שאמורה להיות פלאש בריבוע ולהוציא את אדובי מהמשחק.
אבל אדובי לא מתרגשים. בעוד גייטס מתבוסס במערכת החדשה והעלומה שלו, Vista, Flex שלה עושה שמות בגרסת הבטא השנייה והמוצלחת שלה. פלאש 9 עומדת לצאת בכל רגע בגרסת אלפא ונראה כאילו אי אפשר לעצור את המכונה המשומנת הזו.
אז ביל גייטס פונה לחבר ישן שיש לו וותק בכל הקשור במחיקת תאגידים אחרים (ע"ע נטסקייפ) – הלא הוא ה- Internet Explorer. כבר כמה וכמה חודשים רצה השמועה שעדכון קרוב של אקספלודר יעשה שמות בכל תוכן שהוא active content. מה זה אומר? זה אומר שכל מה שמוטמע בדף HTML שהוא אובייקט (כן, באופן מפתיע, גם swf) חיצוני לא יפעל מיד, אלא רק אחרי לחיצה מכוונת של המשתמש להפעלתו.
התירוץ? מיקרוסופט גילתה שיש לה פרצות אבטחה שיכולות להיות מנוצלות בעזרת אובייקטים מהסוג הזה, וכמובן שהרבה יותר נכון לגדום את היד ברגע שיש חתך באצבע, מאשר לשים פלסטר.
אדובי לא מתרגשים – עוד באותו יום שיצאה ההודעה על העדכון המבושש לבוא, כבר יצא hack לפתרון. ברמת העיקרון, במקום שעמוד ה-HTML יחזיק את קוד ההטמעה, יש פשוט ג'אווה סקריפט שכל ילד בגיל 5 יכול לכתוב, שמייצר את ההטמעה באופן דינאמי. ו... פוף, אין בעיה.
ועכשיו, שהעדכון סופסוף יצא, אדובי החליטו להוציא extension שחובר אל ה-publish setting של פלאש (8 בלבד... לצערנו) ופשוט פוטר אותנו אפילו משכירתו של אותו ילד בן 5 שיכתוב את הסקריפט.
בעוד גייטס עומד על שולחן משרדו כמו גורילה זכר-אלפא (תרתי משמע) ודופק על חזהו, אדובי משחררת לעברו "פחחח" רועם (גם... תרתי משמע). לא נותר לנו, המפתחים, אלא לחכות ולראות איזה עוד טריק הוא ישלוף מהשרוול בשביל לנסות ולבלום את ההצלחה של הטכנולוגיה הנהדרת הזו.

על ה-extension והשאר תוכלו לקרא פה

No comments: